söndag 21 oktober 2012

Den paniska skräcken



Jag hatar att flyga och förbereder mig därför för döden varje gång jag ska upp i ett plan. I december ska jag flyga för första gången på ett år och bad därför om tips idag för att lindra flygskräcken. Här kommer en lista på de tips jag fick för att lindra den värsta ångesten.

  •       Ta kontakt med flygbolaget innan och berätta om flygrädslan. På så vis kan vissa erbjuda ett kort samtal med piloten innan avfärd.
  •       Ta med något som får dig att känna dig trygg. Till exempel en favoritbok eller snuttefilt.
  •       Läs på om vilken flygplanstyp du ska flyga med och vad som är utmärkande för just den (ljud, säkerhetsrutiner, osv.). Genom detta kan du även se olycksstatistik och försöka övertyga dig själv om att det egentligen inte är så farligt.
  •       Sätt i öronproppar innan avgång så att du inte lägger märke till alla ljud lika tydligt.
  •     Drick mycket alkohol. Dock finns det ganska delade åsikter om just den här rekommendationen.
  •      Köpa något på flygplatsen till sig själv som en belöning för att en går igenom det som är den värsta skräcken.
  •       Sitt långt fram där ljuden inte är lika påtagliga.
  •       Säg till kabinpersonalen att du är rädd så tittar de till dig.
  •     Läs självhjälpsböcker och informationsböcker om att flyga. Ett tips jag fick var Hundra år i luften. Läser själv En flygvärdinnas hemligheter och sanningar just nu. Har dock blandade känslor inför den.
  •       Flyg med någon du litar på.
  •       Läsa lättsam litteratur som är absorberande, exempelvis deckare.
  •     Åk ut till flygplatsen i tid för att ta en kaffe och titta på plan som landar och lyfter. Se att de klarar sig och att det kommer gå bra.


Är fortfarande livrädd för detta och tycker att mycket av självhjälpslitteraturen som finns är löjlig. Vill på sätt och vis inte komma över min flygrädsla eftersom det känns som att jag då luras in i en dödsfälla. Men ja, något av detta kanske hjälper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar